3 tipy, jak zvládat strach

Strach je emoce, kterou cítí občas každý z nás. Chudý i bohatý, dospělý i dítě, bezdomovec i prezident.

Je to dobře nebo špatně, že cítíte strach? Záleží na tom, k čemu vede.

 

 

Strach může být strategií k dosažení cíle

protože Vás „motivuje“, abyste se něčemu vyhnuli. Je to jeden ze způsobů motivace bolestí. Dám příklad: Bojíte se, že zůstanete na ocet (rozumějte bez partnera) a tento strach Vás motivuje, abyste se nalíčila, oblékla a vyrazila do terénu, na večírek nebo na diskotéku, i když se Vám vůbec nechce…

 

Strach nás může ale také brzdit a to také ve většině případů dělá. A to není dobré.

Opět příklad: Rádi byste začali podnikat, ale máte strach. A místo toho, abyste požádali někoho o podporu nebo nejlépe zašli na koučink a naplánovali cestu a kroky, tak sedíte doma a jíte nebo koukáte na telku. (Jak unikáte Vy?)

 

Je pravdou, že každý z nás se bojí něčeho jiného. Otázkou ale je, zda ovládá strach nás anebo my jej? Někdy si vliv – či dokonce nadvládu – strachu na sebe ani neuvědomujeme.

 

 

Co s tím můžete udělat?

 

Tip číslo 1:

Zjistěte, čeho konkrétně se bojíte a klaďte si správné otázky

 

První krok je strach či obavu rozpoznat, přiznat si jej a přijmout, že to tak je, že cítíte strach. Přiznejte to alespoň sami sobě. Malá tříletá Janička když se bojí, vleze pod stůl. Sebevědomá Jana se zachová jinak. Přizná, že má strach a pracuje s ním.

 

Už to je léčivé a pomáhá to strach rozpustit. Nemá cenu ani význam s ním bojovat nebo jej popírat. Pokud něco od sebe odstrkujeme, tím více to na nás tlačí.

 

Zamyslete se, z čeho máte strach, čeho konkrétně se bojíte? Co konkrétně Vám hrozí? Věnujte tomu pár minut. Když to víte, můžete si se strachy lépe a někdy i hravě poradit.

 

Klaďte si otázky, které Vás dovedou k výsledku.Ptejte se sám/a sebe:

1. Co mi hrozí, že by se mohlo stát, kdybych se zbavil/a strachu? A odpovězte si.

 

2. Co získám, když se strachu zbavím?

 

3. Před čím mě můj strach chrání, v čem mi pomáhá? I když je to nelogické, může se stát, že si daný strach držíme, protože nám v něčem pomáhá. Takže : Kdybych připustila, že tento strach potřebuju, že mi pomáhá nebo mě chrání, nejspíš by mi pomáhal v tom, že…    Crání mě před tím, aby/ch…

 

A pro opravdové fajnšmekry tady mám jeden zásadní tip: Zeptejte se sami sebe:

 

 

Proč by to bylo dobře, kdyby se stalo to, čeho se bojím?  :-)

 

 

Už jen odpovědět si na tyto otázky bývá často zásadní a mění to situaci.

 

 

Tip číslo 2:

 

Příběh nebo pohádka o strachu

 

Také pomůže, když si ve své hlavě pustíte příběh – film o Vašem strachu. Ale pozor! Díváte se na FILM O STRACHU, neprožíváte jej! Je to film o tom, co by bylo, kdyby se stalo to, čeho se nejvíce bojíte.

 

Můžete si představit, že sedíte v poslední řadě kina a díváte se na plátno, kde se promítá film o Vašem strachu. A běžte ještě dál – zeptejte se sami sebe, co nejhoršího se může stát a toto nechte, ať se to v tom Vašem strachofilmu stane. A ptejte se sami sebe, co bude pak, co se bude dít dál? A dokoukejte až do konce. Často zjistíte, že Váš strach je prostě nereálný. (Jak moc je pravděpodobné, že se stane to, co Vás tak děsí?)

 

Pokud se Vám ten Váš STRACHOFILM nelíbí, přepište jej. Napište k němu jiný scénář!! Prostě to vymyslete jinak a nahrajte si třeba na mobil jak byste to chtěl/a. Z trilleru udělejte pohádku. Ta má vždycky dobrý konec!

 

No a pak stačí už jen jedna otázka: Co můžu udělat pro to, aby to bylo i ve skutečnosti tak, jako v té mé pohádce?

 

 

Jaký strach máte Vy? Čeho se ve svém životě bojíte nejvíce? Odpovězte si.

 

 

Tip číslo 3:

Položte si otázku:

„Co bych dělala, kdybych neměla strach?“

 

A popusťte uzdu své fantazii, prožívejte ten pocit, že nemáte strach, že se ničeho nebojíte a co děláte, jak žijete, když nemáte strach.Tu odpověď prožijte ve své představě, vnímejte pocity, které tam máte, vůně. které tam cítíte, co vidíte kolem sebe, co děláte, jakou chuť máte na jazyku, co slyšíte?

Přibarvěte to a vnímejte detaily… Začněte používat svou mysl a představivost jinak než tomu bylo do teď, konstruktivním a tvořivým způsobem. A pak se nebudete stačit divit, až se Vám to, co jste stvořili ve své představě, začne dít. Vaše podvědomí Vás nenásilně povede k tomu, aby se Vám to všechno začalo uskutečňovat.

 

Zalaminujte si do peněženky kartičku s nápisem „Co bych dělala, kdybych neměla strach?“  nebo si na barevné lístečky napište tuto otázku a nalepte si ji na zrcadlo v koupelně. Klaďte si tuto otázku opakovaně a dávejte si odpovědi….

 

 

A ještě perlička všeobecně ke strachu. Co myslíte, bojí se úspěšní lidé něčeho?

A když mají strach, odradí je to od toho co chtějí?

 

Vzpomeňte si na někoho moudrého, koho si vážíte. Je pro Vás autoritou, nebo je úspěšný, moudrý… může to být kdokoliv. Bůh, anděl, Budha, Váš byznys guru nebo klidně Váš dědeček, kterého považujete za nesmírně moudrého. A představte si, co by udělal on, kdyby byl ve stejné situaci, jako jste teď Vy.

 

Rozdíl mezi úspěšnými a neúspěšnými je v tom, jak nakládají se svými strachy, jak se k nim staví a jak je zvládají. (Mimo jiné… důvodů je pochopitelně víc, ale tento je důležitý).

 

 

 




Další články